ویژگی های یک نگهبان محله کارآمد و موثر چیست؟

ویژگی های یک نگهبان محله کارآمد و موثر چیست؟
خدمات نگهبان و حراست

برای تامین نیروی نگهبان جهت محله، ویلا، شهرک صنعتی، شهرک تجاری و... با ما در تماس باشید.

فرم ثبت درخواست تامین نگهبان

چنانچه به نگهبان نیاز دارید لطفا فرم زیر را پر کنید، در اسرع وقت با شما تماس میگیریم.

ویژگی و خصوصیات یک نگهبان محله حرفه ای

یکی از مشاغل جدیدی که بیش از پیش استخدام و به کارگیری آن مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته، استخدام نگهبان محله است. همه ما امروزه شاهد افزایش جرم و جنایات در مناطق و شهرهای مختلف هستیم. به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین روش های مطمئن برای افزایش امنیت محله و مکان های مختلف، دعوت به کار کردن و استخدام نگهبان محله است.

این افراد با توجه به این که در موسسه حفاظتی و مراقبتی مختلف، آموزش های لازم و حرفه ای دیده اند، زمان مواجه شدن با مشکلات مختلف می دانند که چه اقداماتی را باید انجام دهند. اما سوال مهم برای استخدام نگهبان محله این است که ویژگی های یک نگهبان محله کارآمد و موثر چیست؟ در پاسخ به این سوال نمی توان یک جواب قطعی داد. به همین منظور در این مقاله به بررسی ویژگی های مهم در این زمینه می پردازیم.

 

نقش و وظایف نگهبان محله

برخی از مردم زمانی که مشکلات یا جرم و جنایتی در محل کار یا محله آن رخ می دهند، سریعا با پلیس تماس می گیرند. اما راه کار دیگری هم قبل از وقوع اتفاقات مختلف و خطرناک وجود دارد که در پیشگیری از وقوع جرم و جنایت موثر و مفید است. این راهکار استخدام نگهبان محله است. بدیهی است که استخدام نگهبان محله و حتی وجود آن در محل تاثیر زیادی در جلوگیری از اتفاقات مختلف دارد. به طور کلی هر نگهبان محله وظایف مخلتفی دارد که به شرح زیر است:

  • مراقبت از محله در ساعات مختلف شبانه روز
  • مراقبت و محافظت از اموال و منازل موجود در محل
  • توجه و نظارت کامل بر رفتار و آمد افراد نا شناس
  • مراقبت از خودروهای موجود در محل که متعلق به افراد همان محل است.
  • گزارش دادن موارد مشکوک به افراد محله
  • جلوگیری از ورود افراد مشکوک به محل
  • قابلیت مقابله کردن با افراد مجرم و مشکوک به محله

 

نگهبان محله خوب چه ویژگی هایی دارد؟

زمانی که قصد استخدام کردن یک فرد به عنوان نگهبان محله را از موسسه حفاظتی مراقبتی دارید، حتما از خودتان می پرسید، نگهبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟ چون قطعا فردی که مهارت های لازم برای مقابله با مشکلات و خطرات مختلف را یاد گرفته و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد، در مقایسه با یک فرد تازه کار، بهتر و ضروری است. به همین منظور در ادامه به معرفی ویژگی های یک نگهبان خوب محله می پردازیم:

  • دارای بهره هوشی بالا: یک نگهبان خوب و باهوش باید در شرایط مختلف و زمان مواجه با مشکلات و خطرات بتواند بهترین عکس العمل را انجام داده و در لحظه سریعا تصمیم گیری کند. همچنین باید بتواند در صورت بروز هر گونه مشکلی سریعا اوضاع را مدیریت کرده و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع مشکلات بیشتر انجام دهد.
  • متعهد بودن: یکی از مهم ترین ویژگی های یک نگهبان خوب این است که علاوه بر آگاهی داشتن نسبت به وظایف و نقش خود، برای انجام وظایفش متعهد و وظیفه شناس باشد. به گونه ای که با تمام وجود و با دقت بالا از جان و مال افراد آن محل مراقبت و محافظت کند.
  • مودب بودن: اصل دیگری که در شناخت ویژگی های نگهبان محله خوب موثر است، مودب بودن است. نگهبان در طول شبانه روز با افراد زیادی سر و کار دارد که مجبور به معاشرت و تعامل با آن ها است. بنابراین باید هنگام برخورد با افراد به ویژه افراد جدید ادب و نزاکت را رعایت کند.
  • فعال و پر انرژی باشد: وظیفه اصلی و مهم یک نگهبان، مراقبت کردن از محل و جلوگیری کردن از وقوع خطرات و مشکلات مختلف است. بنابراین باید زمان مشاهده کردن هر گونه مشکل یا خطری سریعا دست به کار شده و با آن روبرو شود. در غیر این صورت ممکن است جان نگهبان هم به خطر بیافتد.
  • امانت دار باشد: یکی از وظایف دیگر نگهبان محل این است که باید ۲۴ ساعته یا طبق توافقات انجام شده در ساعات زیادی از شبانه روز از مال و جان افراد و اموال موجود در آن محل مراقبت کند. بدین صورت که باید در زمان کاری خود بسیار دقیق باشد و چشم از اموال موجود در آن محل برندارد. در غیر این صورت زمان بروز هر گونه مشکلی ممکن است فرد نگهبان نیز به عنوان دلیل وقوع جرم یا همکاری در جرم شناسایی شود.
  • شجاع باشد: یکی از مشخصات اصلی یک نگهبان خوب که برای به کارگیری و مراقبت از یک محل پیشنهاد می شود، فردی است که شجاع باشد. به گونه ای بتواند هر گونه مورد مشکوک یا غیر منتظره ای را مشاهده کرد، بتواند اقدامات ضروری لازم و عکس العملی سریع از خود نشان دهد.
  • صبور باشد: همان طور که در پاراگراف های بالاتر اشاره شد، یک نگهبان ممکن است در طول ساعت کاری خود با افراد زیادی برخورد داشته باشد. بنابراین ممکن است در طول روز افرادی سر راه او در محل قرار گیرند که رفتار مناسب و قابل قبولی نداشته باشند. به همین دلیل در شرایطی باید با صبر زیاد با این افراد برخورد کند تا مشکل و جر و بحثی رخ ندهد. چرا که صرفا از طریق صبور بودن می توان اوضاع را آرام کرد.
  • وقت شناس باشد: برخی از موسسات محافظتی و مراقبتی به صورت ۲۴ ساعته نگهبان محله برای محل های مختلف پیشنهاد و معرفی می کنند. بنابراین می توان گفت نگهبانی خوب و قابل اعتماد است که راس ساعت شروع شیفت کاری خود در محل حاضر شود. چون تاخیر داشتن یا عدم حضور به موقع در محل ممکن است باعث بروز حوادث و مشکلات مختلفی شود و در نهایت در این صورت نگهبان نیز مقصر خواهد بود.
  • قاطعیت و جدیت: یکی از مشکلاتی که برخی از نگهبانان تازه کار با آن روبرو هستند، صمیمی شدن با برخی افراد نا شناس در محل کار است. برخی افراد مجرم ممکن است با شروع طرح دوستی با نگهبان زمینه را برای انجام وقوع جرم و جنایت برای خود فراهم کنند. بنابراین یک نگهبان خوب باید مانند روز اول در انجام وظایف خود قاطعیت و جدیت داشته باشد. به صورتی که در زمان های ضروری و لازم بتواند با افراد نا شناس برخورد قاطع و جدی داشته باشد.
  • آگاهی و آشنایی کامل با محل: یکی از مهم ترین ویژگی های یک نگهبان خوب این است به طور کامل به موقعیت مکانی محله اشراف کامل داشته باشد. بدین صورت که زمان شروع کار به خوبی قسمت های مختلف، خانه ها، پنجره ها، دوربین ها، تعداد ماشین ها، و حتی افرادی که زیاد به آن محل رفت و آمد می کند را بشناسد و زیر نظر بگیرد. برای مثال اگر امکان فرار کردن یا وارد شدن به محله از راه های دیگری امکان پذیر است، با استفاده از دوربین آن مناطق را زیر نظر بگیرد. با این کار در صورت وقوع جرم می تواند سریع تر عکس العمل و اقدامات لازم را انجام دهد.
  • داشتن تسلط کامل برای استفاده از تجهیزات دفاعی: با توجه به شرح وظایفی که زمان استخدام نگهبان برای او تعیین می شود؛ ممکن است به نگهبان تجهیزات دفاعی مختلف برای استفاده در مواقع ضروری نیز داده شود. بنابراین یک نگهبان خوب باید با نحوه استفاده از این تجهیزات در مواقع ضروری آشنا باشد. اما نکته مهم دیگر این است که در مواقع غیر ضروری و همیشه نیازی به استفاده کردن از این تجهیزات مانند اسپری فلفل، دستبند، و… نیست.
اشتراک گذاری مقاله:
تجهیزات دفاع شخصی و فیزیکی

برای درخواست تجهیزات دفاع شخصی مجوز دار با 09127226823 در تماس باشید.

مقالات دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *